Om tjänsten
Vi söker nu en Key Account Manager inom Plant Solutions. På Symetri hjälper vi innovativa företag inom bygg-, process- och tillverkande industri att optimera sina utvecklingsprocesser, förenkla datahanteringen och förbättra kvaliteten genom produkternas hela livscykel. Vi har cirka 1 000 anställda i 7 länder på 33 kontor och omkring 400 000 dagliga användare. Symetri är ett expansivt bolag med stark finansiell styrka och ägs till 100% av Addnode Group som är noterat på Nasdaq Stockholm. Läs mer om vårt erbjudande för tillverkande industri här.
I rollen kommer du att tillhöra ett team inom vårt segment Plant Solutions, som är specifikt inriktat på processindustrin och arbetar med processanläggningar, stålindustri, pappersbruk, raffinaderier, kemisk industri samt gruvindustrin.
Du kommer att ha ett helhetsansvar för kundrelationer, vilket innefattar att förstå kundens behov, erbjuda anpassade lösningar och säkerställa en långsiktig affärsrelation. Du kommer att ansvara för hela försäljningsprocessen för vissa befintliga kunder. Samtidigt är en stor och viktig del av arbetet att knyta nya kontakter och utöka kundbasen. Rollen innefattar också att identifiera möjligheter för ytterligare affärer, optimera kundens användning av våra lösningar och kontinuerligt arbeta för att stärka samarbetet med strategiska kunder.
Du kommer till exempel att:
- Följa upp leads och kontakta både nya samt befintliga kunder genom besök och digitala kanaler.
- Konsultera kunder gällande tjänsteprojekt, programvaror och avtal.
- Underhålla och vidareutveckla befintlig kundbas.
Placeringsort
Tjänsten är placerad i Sundsvall men för rätt kandidat med relevant erfarenhet kan det finnas möjlighet att arbeta från andra orter.
Vi söker dig som:
- Har minst 5 års arbetslivserfarenhet av teknisk försäljning, konstruktion eller projektledning inom processindustrin.
- Har erfarenhet av B2B-försäljning och affärsutveckling, där du haft kontakt med beslutsfattare och nyckelpersoner.
- Har förståelse för affärsprocesserna och behoven inom process-/tillverkningsindustrin och/eller byggindustrin.
- Är van vid att arbeta mot budget med löpande rapportering.
- Har goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
- Har god datorvana och svenskt B-körkort.
Det är meriterande om du:
- Har teknisk förståelse och erfarenhet av processindustrin.
- Har erfarenhet av Piping Design-programvara och/eller ALM / PLM / PDM.
- Har erfarenhet av CRM- och affärssystem, såsom Microsoft Dynamics eller liknande.
- Har erfarenhet av att sälja mjukvarulösningar mot processindustrin.
Vidare kommer stor vikt läggas vid personlig lämplighet. Som person tror vi att du är nyfiken, motiverad och driven samt uppskattar att arbeta i team. Du kommer att ha daglig kontakt med våra kunder, vilket ger dig möjlighet att använda din kommunikationsförmåga, lyhördhet och affärssinne. För oss är det viktigt att hitta rätt person som trivs i teamet.
Vill du veta mer eller har du frågor om tjänsten? Kontakta Andreas Näsman på telefon 031-703 40 05.
Denna rekrytering görs i samarbete med Friday. Skicka din skriftliga ansökan med CV till gustav.widman@friday.se.
Vi arbetar med löpande urval. Skicka därför gärna in din ansökan så fort som möjligt.