Sovelia automatiserar processer för hantering av produktdata och spar tid för ingenjörerna hos Viking Life-Saving Equipment

Viking Life-Saving Equipment

Viking Life-Saving Equipment stod inför utmaningar med att standardisera sin CAD-data och enhetliggöra metadata. Dessutom krävde en bolagssammanslagning integration av arbetsflöden och system. Genom att implementera Sovelia Inventor och Sovelia Vault kunde Viking automatisera flera processer, minska manuell datainmatning och säkerställa korrekt produktdatahantering, vilket resulterade i betydande tidsbesparingar och ökad effektivitet.

Behov av standardiserad CAD-data och enhetlig metadata

Viking har sedan länge ett samarbete med Symetri. Redan 2013 insåg Viking (på den tiden Norsafe) att de behövde standardisera sin CAD-data och göra metadata mer enhetlig. Symetri initierade projektet genom att analysera CAD-data från Inventor och utveckla en matris för properties som syftar till att bestämma var metadata lagras. Målet var att eliminera återskrivning av data och att istället genom inställningar i Sovelia Inventor automatiser inmatning av metadata genom rullgardinslistor, automatiska inställningar och överföringar av properties från modeller till ritningar. Dessa inställningar möjliggjorde effektiv import/export av artikelnummer och motsvarande data från affärssystemet, vilket eliminerar manuell och duplicerad inmatning av data samt att information inte hamnar på fel ställen.


Imponerande ROI och tidsbesparingar med automatisering av metadata

Utöver att automatisera inmatningen av metadata med hjälp av Sovelia Inventor låg ett stort fokus på att utbilda personal för att säkerställa ett effektivt och enhetligt arbetsflöde inom hela företaget. Resultatet av det första steget presenterades för Vikings ledning och påvisade en imponerande ROI även med konservativa beräkningar. Med 40 CAD-användare som i snitt genererar cirka 10 000 nya filer varje månad genom att kopiera design eller skapa modeller från grunden, översteg tidsbesparingarna även den initiala tidsuppskattningen, vilket uppskattades skulle innebära en potentiell besparing på 1,5 minuter per fil. Användarna på Viking uppgav att den faktiska tidsvinsten i verkligheten är ännu större än beräkningen.

 

Tidsbesparande ROI

- 10 000 nya filer per månad
- Tidsbesparande med Sovelia Inventor: 1,5 minuter per fil
- Total tidsbesparing: 10 000 * 1,5 minuter = 15 000 minuter per månad (250 timmars ingenjörsarbete per månad)


Säkerställa enhetlig metadata och minska manuellt arbete

Viking bestämde sig för att implementera Sovelia Inventor och Sovelia Vault i samband med att en ny version av Autodesks mjukvara rullades ut. Implementeringen omfattade både grundlig utbildning och dokumentation, vilket säkerställde en smidig och sömlös övergång på dagen för uppgraderingen. Den nya installationen säkerställde inte bara korrekt BOM (Bill of Material) i ERP-systemet utan sparade också avsevärd tid för ingenjörer genom automatisering.

Det ursprungliga målet att skapa enhetlig metadata och minska manuellt och repetitivt arbete hade uppnåtts. Sovelia Inventor säkerställer att all metadata är korrekt och läggs till rätt properties med mindre manuellt arbete.

Tore Marstein, Global CAD Manager på Viking säger att de hade en utmaning att manuellt skapa sekundära dokument/filformat som inte alltid var i released/frisläppt-status. Med hjälp av Sovelia Vault är nu även den utmaningen löst. Viking ville säkra och förenkla användningen av korrekta, godkända PDF-filer från Vault och säkerställa användningen av korrekt stycklista från frisläppta filer. Med hjälp av Sovelia Vault finns det inte längre någon risk för revisionsfel mellan status för originalfilen och det sekundära dokumentet. Ingenjörer sparar mycket tid genom den automatiserade processen och behöver inte längre varken komma ihåg eller gå igenom flera manuella steg.

 

Tack vare Sovelia Vault kunde vi automatisera processer för produktdatahantering och frigöra ingenjörernas tid för andra uppgifter. 

- Tore Marstein, Global CAD Manager på Viking Life-Saving Equipment

 

Bolagssammanslagning krävde integration av arbetsflöden och system

2019 förvärvade Viking bolaget Norsafe, vilket ledde till en sammanslagning av bolagen och som i sin tur ställde krav på integration av arbetsflöden och system. Vid den tiden använde Viking SAP som produktdatahanteringssystem tillsammans med CAD-programvara från Solidworks men de bestämde sig för att istället gå över till Autodesk-produkter med Sovelia-lösningar. Återigen inledde Symetri ett projekt för att skapa en gemensam plattform för de två sammanslagna företagen. Strategin innebar att migrera SolidWorks-data till Autodesk Vault och att använda Symetris lösningar Sovelia Inventor och Sovelia Vault.

Symetri utvecklade utbildningsmaterial, genomförde utbildningar och implementerade nödvändig mjukvara och arbetsflöden, vilket gjorde det möjligt för Viking att utbilda sin personal och underhålla systemen. Tillsammans med Viking integrerade Symetri även Autodesk Vault-servrar i Viking-domänen och använde Symetris lösning CQi för installation och underhåll av CAD-programvaran ut till användarna. Dessutom underlättade Symetri integrationen med SAP genom standardlösningar från Sovelia, i kombination med skräddarsydda anpassningar för Vikings DWG-filer. Feedbacken från Viking indikerade att Autodesk Inventor gav större stabilitet jämfört med SolidWorks, och den kombinerade användningen av Autodesk Vault och Sovelia Vault med Sovelia Inventor resulterade i ett effektivare arbetsflöde. Fördelarna innebar förbättrad funktionalitet och effektivare arbetsflöden, integrering av SAP-metadata, import av SolidWorks-data till Vault och skräddarsydda anpassningar för specifika behov.


Uppnådd framgång och framtida planer med Sovelia Vault

Sammantaget har samarbetet mellan Viking och Symetri lett till betydande förbättringar av produktdatahantering, effektivitet i arbetsflöden och systemintegration, vilket banat väg för fortsatt framgång och tillväxt.

Framledes är Sovelia Vault fortsatt en nyckelkomponent i Vikings långsiktiga strategi i arbetet med systemexpansion.


Sovelia Vault är ett värdefullt verktyg som är lätt att konfigurera och underhålla.

Samarbetet med Symetri har varit sömlöst, det har varit lätt att skapa anpassningar och vi har arbetat tillsammans som ett team.

- Tore Marstein, Global CAD Manager på Viking Life-Saving Equipment 

 

Viktiga take-aways:

  • Betydande tidsbesparingar: Automatiserade processer med Sovelia Vault och Sovelia Inventor resulterade i betydande tidsbesparingar per fil.

  • Förbättrad hantering av produktdata: Standardiserad CAD-data och enhetlig metadata uppnåddes genom att använda Sovelia Inventors Property Editor och genom automatisering, vilket minskade manuellt arbete och risken för fel.

  • Förbättrade och effektivare arbetsflöden: Integration med ERP-system och automatiserad inmatning av metadata strömlinjeformade arbetsflödena, vilket ökade den sammanlagda effektiviteten.

  • Korrekt metadata: Sovelia Inventor säkerställer att all metadata är korrekt och att korrekta properties läggs till samtidigt som manuellt arbete minskar.

  • Pålitliga sekundära dokument: Inte längre någon risk för att den gällande och slutliga versionen av dokumentet inte överensstämmer med sekundära filer tack vare Sovelia Vault.

  • Sömlös övergång och utbildning: Omfattande utbildning och noggrann dokumentation säkerställde en smidig implementering och införande av nya system.

  • Långsiktigt strategiskt värde: Sovelia Vault förblir en nyckelkomponent i Vikings långsiktiga strategi för systemutbyggnad och underhåll.

  • Starkt partnerskap med Symetri: Samarbetet mellan Viking och Symetri har varit sömlöst och visar på effektivt teamwork och anpassade lösningar.

Relaterade kundcase