Europress tillverkar moderna avfallskomprimatorer och balpressar med hjälp av PLM-systemet Sovelia Core och Sovelia Configurator

Europress

Europress Group tillverkar avfallskomprimatorer och balpressar för olika ändamål. Företaget har över 45 års erfarenhet och sticker ut som en teknologisk ledare inom sitt område genom att erbjuda IoT-lösningar och digitala tjänster för avfallshantering och avfallskomprimatorer. Exempelvis kan en modern avfallskomprimator skicka ett meddelande när den är nästan full, vilket bidrar till att kunna optimera tömningsintervallen och därmed minska kostnader. Alla komprimatorer är exakt anpassade efter användarens krav, oavsett om det är för industri, köpcentrum, lager, logistikcenter eller enskilda butiker.

Europress Group är sedan 2015 kund till Symetri, då de insåg vikten av att minska manuella arbetsmoment där det var möjligt.

Utmaningar före PLM-systemet

Enligt Antti Korhonen, PLM Development Manager hos Europress, stod företaget före implementeringen av PLM-systemet inför utmaningar gällande produktdatahantering och bristande effektivitet i designprocesser, eftersom dessa involverade många manuella steg. Till exempel skapades både artiklar och strukturer manuellt i affärssystemet, vilket ledde till tidskrävande processer, risk för mänskliga fel och långsamma informationsflöden mellan konstruktörer och produktion. Europress identifierade att ett viktigt och prioriterat utvecklingsområde var att förbättra informationshanteringen och dataflödet mellan alla sina olika enheter och dotterbolag.

PLM-systemet syftade till att förbättra såväl informationshantering som arbetsflöden hos Europress. Under 2020 implementerades Sovelia Core stegvis. Detta resulterade bland annat i integration av artiklar i affärssystemet, tillgång till tillverkningsritningar inför upphandling samt gjorde det möjligt att ta fram nya produkter eller produktvarianter i Sovelia. Tack vare Sovelia Core kan arbetsledare i fabriken nu gå in och titta på tillverkningsritningar och 3D-modeller utan att behöva ta hjälp av en designer, och fabriksarbetare kan se samma ritningar och 3D-modeller utan förmannens hjälp, vilket påskyndar produktionsprocesserna.

Europress använder även Sovelia Core för sina underhållstjänster. Underhållsteamet kan enkelt se ritningar, strukturer och reservdelsbehov även utanför Finland, vilket gör att de har kontroll på produktens status och kan ge nödvändig service till kunder över hela världen.

Samma grundprodukt, flera olika kundlösningar

Den vanligaste tillverkningsprocessen för Europress är vad som kallas Configure to Order (CTO) och på svenska ”konfigurera enligt order”. Det innebär att produkten i sitt grundutförande, är så standardiserad som möjligt och att kundspecifika behov löses med hjälp av exempelvis extrautrustning, anpassningsbar matarbehållare och behållare. Den kundspecifika lösningen kan sedan varieras gällande t.ex. placering av avfallskomprimatorn, avfallsbehållare, avfallsfraktion och utifrån vilken mängd avfall som skapas.

Även om grundprodukten är densamma, är antalet möjliga varianter, olika storlekar och tillbehörskombinationer mycket stort. Med anledning av detta fanns behovet av ett effektivt verktyg för designautomatisering i kombination med PLM-systemet för att på ett smidigt sätt kunna hantera specifika kundlösningar. Målet var att minska tidsåtgången för att skapa kundanpassade produktvarianter samt att strömlinjeforma och förbättra kvaliteten genom enhetliga och tydliga designprocesser. 2022 startade Europress därför ett projekt för att introducera den nya designautomations-lösningen baserad Sovelia Configurator från Symetri.

Europress använder numera Sovelia Configurator exempelvis för hantering av produktvarianter för kundanpassade utmatningsbehållare och för automatisering av själva designen.

Tack vare Sovelia Core och Sovelia Configurator kan Europress nu möta sina kunders behov ännu bättre, korta leveranstiderna och minska risken för designfel.

Utmaningar

  • Många av Europress kunder behövde en skräddarsydd lösning avseende avfallskomprimatorns storlek, kapacitet och funktionalitet.
  • Att designa och tillverka kundanpassade produkter tog ofta mycket tid, vilket även förlängde leveranstiderna.
  • Komplexa och manuella processer för kundanpassningarna ökade risken för designfel.
  • Artiklar och strukturer skapades manuellt i affärssystemet.
  • Tidskrävande processer på grund av många manuella steg.
  • Långsamt informationsflöde mellan konstruktörer och produktion
  • Saknade en effektiv produktlivscykelhantering.

Lösningar

  • Datahanteringen i Sovelia Core optimerades för Europresss verksamhet
  • Sovelia Configurator används för att hantera kundspecifika produktvarianter och för att automatisera design.

Fördelar

  • Reducerar tid och arbete genom att all produktdata är tillgänglig i ett system
  • Underhållsteamen i olika länder kan se bilder, strukturer och vilka reservdelar som behövs
  • Spar tid och arbete för att skapa och underhålla produktenheter
  • Designprocesser samt kvalitet förbättras och standardiseras.
  • Risken för mänskliga fel minskar
  • Snabbare leveranstider
  • Skräddarsydd produktdesign går betydligt snabbare med Sovelia Configurator
  • Arbetstiden för konstruktörer frigörs och mer tid kan läggas på själva designarbetet
  • Det har blivit lättare att granska och godkänna design
  • Informationen är tillgänglig på mobila enheter via ett webbgränssnitt
  • Ritningar kan automatiskt ses som 3D-modeller
  • Produktdokument är tillgängliga på ett smidigt sätt eftersom all produktdata finns lagrad på ett ställe
  • Orderhistorik lagras korrekt på ett ställe och är därför alltid lättillgänglig.

Relaterade kundcase